Sabancı Holding, satış için danışmanlık şirketi Credit Suisse’e yetki verirken, hem yurtiçi hem yurtdışında 2008 yılı sonunda piyasa değeri 500 milyon dolar olarak hesaplanan Temsa Global’i satmak için temaslarda bulunuyor.
Mitsubishi ve Komatsu’nun distribütörlüğünün yanı sıra Adana, Adapazarı ve Mısır’da fabrikası bulunan ve yüzde 100 Türk malı otobüsler üreten Temsa Global satıldığı takdirde, Sabancı Holding’in otomotiv macerası tamamen sona erecek.
Özdemir Sabancı’nın vefatından sonra 2001 yılından itibaren ot promosyon çakmak omotivden çekilmeye başlayan Sabancı Grubu, 2001 yılında Toyotasa’daki yüzde 25’lik hissesini 49 milyon dolara Japon Toyota’ya devrederek üretimden çekilmişti. 2009 yılında da perakende ve satış şirketindeki hisselerini Ortadoğulu ALJ Grub’a 85 milyon dolara satan grup, böylece Toyota ile 19 yıl önce başlayan ortaklığını tamemen sona erdirmişti. Toyota ile ortaklığı sona eren Sabancı’nın elinde ise yüzde 100 Türk markası Temsa Global kalmıştı.
Krizden markayla çıktı
Sabancı Holding bünyesinde 42 yıl önce Termo Mekanik Sanayi A.Ş. ismiyle kurulan, 1984’te Japon Mitsubishi’yle imzalanan distirübütörlük ve üretim lisansı anlaşmalarıyla otomotiv sektörüne adım atan Temsa, 2001 yılında krizle birlikte batmaktan kendi markasını yaratarak yeniden doğdu. 2001’de Mitsubishi lisansıyla yaptıkları otobüs satışları 300’den 20’ye düşünce ‘ya tamam ya devam demek’ durumunda kalan Sabancı Grubu, Temsa markasıyla yurtdışına otobüs ihracatını başlatarak krizi atlatmış, dünyaya satılan bir Türk markası yaratmıştı. Bugün 46 ülkeye yılda 200 milyon dolarlık ihracat yapan Temsa Global aradan geçen 9 yılda Adana, Mısır ve Adapazarı’nda 3 fabrikaya ulaştı. Temsa, 2009’da yaşanan global kriz öncesi 1 milyar TL olan cirosunu 4 yılda 2 milyar TL’ye çıkarmayı hedefliyor.
Düşük Euro darbe vurdu
2008 sonunda patlak veren küresel krizle birlikte ticari araç satışlarında yaşanan düşüşle birlikte güç kaybeden Temsa Global, 2010 yılıyla birlikte Euro’da yaşanan büyük kayıpla birlikte sıkıntılı bir sürece girdi. Sattığı her otobüsten 40 bin lira zarar etmeye başlayan Temsa Global, bu çerçevede tasarruf tedbirlerini devreye sokarak önce 3 bin çalışanından binin çıkartmak zorunda kaldı. Daha sonra iç pazara ve perakende satışlara yönelen Temsa Global, tam ihracatta hareket yaşamaya başlarken Sabancı Grubu tarafından satışa konuldu.
Kategori : EKONOMİ